Blond Blog o farbowaniu i rozjaśnianiu włosów oraz ich pielęgnacji

Złoty blond a siwe włosy i platyna – prekoloryzacja – jak przyciemnić biel?

Złoty blond a siwe włosy i platyna - prekoloryzacja - jak przyciemnić biel?

Złoty blond skrzący się na włosach w blasku radosnego, tak pięknie romansującego z nim słońca. Pastelowy i świetlisty (11.3) bądź intensywniejszy, bardziej głęboki, karmelowy, miodowy (8.3) – niezależnie od poziomu jasności zawsze przesycony ciepłem i słodyczą.

Długie, jasne, kunsztownie zazłocone włosy są magiczną ozdobą przepięknej, baśniowej królewny – Aurory. Jak jednak wyczarować ten zachwycający, złoty blond w rzeczywistym świecie – na intensywnie rozjaśnionych czy siwych włosach?

Dziś tajniki złotej koloryzacji na zdepigmentowanych włosach – prekoloryzacja i inne techniki przyciemniania – najserdeczniej zapraszam! :)

Złoto na farbach –
numeryczne i literowe oznaczenia odcieni

Złoto w oznaczeniach numerycznych połyskuje najchętniej spod trójki – „3”.

Przykłady

Złoto jako główny odcień:

  • 11.3 – platynowy blond złocisty,
  • 10.3 – extra jasny, złoty blond,
  • 9.3 – bardzo jasny, złoty blond,
  • 8.3 – jasne złoto,
  • 7.3 – średni, złoty blond,
  • 6.3 – ciemne złoto,

gdzie „11”, „10”, „9”, „8”, „7” i „6” to poziomy kolorystyczne (poziom jasności blondu), a po kropce złoty odcień – „3”.

Złoto w pozostałych konfiguracjach:

  • 10.03 – extra jasny blond naturalny ze złotym połyskiem,
  • 9.33 – pogłębiony, podwójnie złoty, bardzo jasny blond,
  • 8.34 – jasne złoto z miedzianym połyskiem (truskawkowy blond – jak zrobić – klik),
  • 9.43 – bardzo jasny blond miedziany ze złotym poblaskiem (truskawkowy blond),
  • 6.30 – ciemny, złoty blond intensywny,
  • 8.36 – bursztynowe połączenie jasnego złota z ciepłą czerwienią,
  • 7.35 – średni blond toffi – zestawienie złota z mahoniem (chłodną czerwienią),
  • 8.73 – połączenie jasnego beżu lub fioletu (w zależności od marki) ze złotem,
  • 10.32 – extra jasny, złociście beżowy blond (złoto z perłowym połyskiem),
  • 8.31 – złocisty, jasny, ciepły beż (złoto z domieszką chłodnego popielu),
  • 7.13 – średni, chłodny beż (popiel z refleksem złota).

Możliwe są również odstępstwa w nazewnictwie farb – np. Igora Schwarzkopf Professional, gdzie złoto to piątka („5”) – np. 9-55 – bardzo jasny, podwójnie złoty blond.
W oznaczeniach literowych może występować również jako „G”,
„Gold” lub „H” (Honey) – np. Joico Lumishine 9NG (Natural Gold) – bardzo jasny blond naturalny ze złotym połyskiem czy Palette H8, gdzie litera oznacza złoty odcień, a „8” poziom kolorystyczny (w tym przypadku jasny blond).

Włosy siwe i rozjaśniane – koloryzacja na złoty blond

To trzy podstawowe pigmenty żółty, czerwony i niebieski tworzą każdy możliwy kolor włosów. Wszystko zależy od proporcji, ilości. A im intensywniej rozjaśniamy nasze włosy, tym mniej różnego rodzaju pigmentów w sobie zawierają.

Niemalże białe, przetrawione rozjaśnianiem blondy zachowują wewnątrz jedynie śladowe ich ilości. Dodatkowo, wprowadzane wraz z farbą, sztuczne pigmenty nie mają się tutaj na czym osadzić, bowiem – prócz pigmentów – znaczna część budulca została wyprowadzona z włosa podczas zabiegu rozjaśniania, a i łuski pozostają trwale uchylone. Stąd szybkie wypłukiwanie koloru bądź całkowita odmowa w przyjmowaniu farby.

Siwe włosy idą o bezbarwny kroczek dalej – pozbawione są jakichkolwiek pigmentów. Są też bardziej sztywne, oporne, trudniej otworzyć łuski.

Aby stworzyć na tak opustoszałej bazie złoty blond, niezbędne jest intensywne dopigmentowanie włosa – barwne wypełnienie braków w jego wnętrzu.

A głównym artystą słonecznych, ciepłych blondów jest złoto (żółty). Rozmiarowo – królowa wśród pigmentów. Jest największa, a zatem najtrudniej ją z włosa usunąć (stąd problemy ze zbyt ciepłym, żółtym, złotym odcieniem po rozjaśnianiu), ale i również, gdy jest nam najbardziej potrzebna do wyczarowania złotego blondu na przejaśnionej bieli lub srebrzystości włosów siwych, bardzo trudno wprowadzić ją do wnętrza włosa (odcienie wychodzą zbyt chłodne, szarawe, zielonkawe, jaskrawe, intensywne).

Złoto jest bazą blondów na poziomie 10 (extra jasny blond) i 9 (bardzo jasny blond), stąd wszelkie popielate, perłowe czy miedziane blondy na tych poziomach jasności, nieubłaganie wypłukują się w stronę złota. W przypadku jasnego blondu na poziomie 8 – bazę stanowi już złoto w połączeniu z miedzią, dlatego blondy „ósemki” to blondy rudawe, niezależnie od nadanego odcienia. Natomiast średni blond (7) to w głównej mierze miedź.

W przypadku włosów maksymalnie rozjaśnionych bądź siwych zmiana koloru na złoty blond zawsze wiąże się z ich przyciemnieniem. A przyciemnianie włosów to – w przeciwieństwie do rozjaśniania – ochłodzenie koloru.

Decydują o tym rozmiary pigmentów – bowiem najmniejszy, niebieski pigment (odpowiedzialny za zimne odcienie) najłatwiej dostaje się do wnętrza włosa podczas przyciemniania, a żółty – największy – najtrudniej wprowadzić podczas przyciemniania, ale i najoporniej usunąć podczas rozjaśniania.

Dlatego tworzenie blondów to tak piękna sztuka barwienia, czarowania, przewidywania. :)

Prekoloryzacja i inne techniki przyciemniania na złoty blond

Przy nieznacznym przyciemnieniu (o 1-2 tony) zawsze warto wybrać farbę o cieplejszym odcieniu i o jeden ton ciemniejszą od oczekiwanego. Przykładowo – nasz kolor wyjściowy to blond na poziomie 10, odcień naturalny. Jeśli chciałybyśmy uzyskać bardzo jasny blond naturalny (9), wybieramy do koloryzacji odcień złoty i poziom niżej (8.3), jeśli złoty 9.3, wybieramy podwójnie złoty 8.33, jeśli popielaty 9.1, wybieramy naturę 8. To nieporównywalnie zwiększa prawdopodobieństwo uzyskania upragnionego, nie nazbyt chłodnego koloru.

Przy przyciemnianiu włosów powyżej 2-3 tonów, dla uzyskania pięknego, upragnionego i o wiele trwalszego złotego koloru, niezbędne jest już intensywniejsze dopigmentowanie włosów – prepigmentacja. Wykorzystujemy do tego np. skoncentrowany, złoty pigment (przy przyciemnianiu blondów z poziomu 11, 10, 9, przy 8 pół na pół z miedzią), mieszamy go z odrobiną ciepłej wody (jedynie dla uzyskania konsystencji łatwiej rozprowadzającej się na włosach i dodania procentowości – 0.8% – która umożliwi wprowadzenie pigmentu), rozprowadzamy równomiernie na włosach i – nie spłukując – suszymy.
Dopiero wówczas – od razu – przystępujemy do właściwej koloryzacji wymarzonym kolorem (np. 8.3).

Aby intensywnie zazłocić włosy siwe, możemy również nałożyć wybrany kolor – przykładowo 9.3 z oksydantem o stężeniu 6%, a następnie, po 10 minutach, rozprowadzić na pokoloryzowanych już włosach – bez spłukiwania farby – kolejną mieszankę (ten sam kolor farby), ale tym razem z oksydantem 3%. W ten sposób wprowadzamy o wiele więcej niezbędnych pigmentów, niż ma to miejsce w tradycyjnej, jednoetapowej koloryzacji. Złoty odcień jest o wiele bogatszy i trwalszy.

Oksydant mieszamy z farbą zawsze w proporcjach przedstawionych przez producenta.

Do każdej z przeprowadzanych koloryzacji, zawsze, z całego serca, polecam jedynie farby profesjonalne – z mojego doświadczenia kolory wychodzą o wiele piękniejsze, żywsze, mocniej napigmentowane, trwalsze, są również o wiele bardziej przewidywalne kolorystycznie, a kondycja włosa jest nieporównywalnie lepsza.
Przykładowe, warte uwagi marki profesjonalne:
– Alfaparf (około 22 zł / 60 ml),
– Igora Shwarzkopf Professional (około 22 zł / 60 ml),
– Fudge (około 39 zł / 60 ml),
– Joico (około 60 zł / 74 ml).

Złoty blond miodowy, karmelowy – dzisiejszy rysunek z nutką poezji :)

Na jej włosach wzburzone Złotem morze.
Słodkość.
Karmel tasowany miodem.
Za dnia swawolą w nim trzpiotne promienie słońca,
Opieszały księżyc popieli je nocą.
Na polikach dzikiej róży pąs malowany,
Usta w poziomkowej czerwieni zatracone,
Kruszonym blaskiem oprószona,
Czarowna Dama Kier.

Dla kogo złoty blond?
Jaki typ urody lubi złotawe odcienie?

Złotawe blondy przepięknie harmonizują z ciepłym lub neutralnym – w stronę ciepłego – kolorytem cery i ciepłą lub przełamaną złotem tęczówką (również niebieskości).

Złociste włosy i oczy, ciepła tonacja skóry wycałowanej przez letnie słońce, muśnięte brzoskwiniowym czy koralowym różem policzki tworzą zachwycające, emanujące ciepłem i blaskiem połączenia. A ponieważ przy tworzeniu słonecznych blondów bardzo łatwo o sztuczny i płaski efekt jak u lalki – kochają:

  • jaśniejsze o 1 lub 2 tony refleksy (wplecione w obszarze korony głowy),
  • subtelną, bardzo naturalną formę sombre (jak zrobić – krok po kroku – klik)
  • i czesane delikatnym wiatrem fryzury – rozwichrzone fale czy niedbałe, romantyczne upięcia.

Typ urody Wiosna (Jasna, Czysta, Ciepła)

Najjaśniejsze, złociste w swoim poblasku natury i beże (10.03, 11.03, 10NB, 10.31) przepięknie rozpromieniają urodę Jasnej Wiosny (Candice Swanepoel), wydobywając z niej blask i delikatność.

Czysta Wiosna (Heather Graham) kocha bardziej nasycone, czyste odcienie, dlatego złote 9.3 jako główny odcień i intensywna, makowa czerwień na ustach, tworzą z niej prawdziwą księżniczkę z bajki o „Śpiącej królewnie”. :)
U brązowowłosych, Czystych Wiosen (Adriana Lima) mogą cudownie sprawdzić się np. złote akcenty – nasycone refleksy 6.3 czy 7.3.

Za to u Prawdziwej Wiosny (Amy Adams) wspaniale współgra już złoto zabarwione soczystą miedzią, stąd tak pięknie podkreślają jej urodę rude, truskawkowe blondy (złoto i miedź pląsające w najróżniejszych konfiguracjach – np. 8.34 czy 9.43).

Typ urody Jesień (Stonowana, Głęboka)

Nieco ciemniejsze, delikatnie złagodzone popielem lub perłą, miodowe, beżowe blondy (8.31, 8.32, 9.31, 9.13) wspaniale dopełniają się z urodą bardziej stonowanej i ciemniejszej kolorystycznie Stonowanej Jesieni (Mischa Barton). Głęboka Jesień (Eva Mendes), o bardzo ciemnych, brązowych włosach, może nadać włosom światła np. ciemnym, rudawym, starym złotem (np. 6.3, 7.3, 7.32) w formie sombre lub delikatnych refleksów.

Złote, głębokie rudości dodają czekoladowowłosym Jesieniom blasku. Ale iskrzyć z ich urodą potrafią również i bardzo, bardzo jasne beże (Shakira) – Jesień jest najbardziej plastycznym, jeśli chodzi o intensywne zmiany koloru – z brązu na blond – typem urody. :)

Najważniejsze! :) Każdy odcień zawsze dobierajmy indywidualnie do swojej wyjątkowej urody i osobowości. Kolorystycznym priorytetem jest, abyśmy to My czuły się pięknie w danym kolorze włosów, a powyżej to jedynie wskazówki, które mogą ułatwić nam odnalezienie tego wymarzonego, najpiękniej harmonizującego z nami blondu. :) A nuż to właśnie złoto – lub jego dodatek do wybranego odcienia – sprawi, że nasza uroda rozkwitnie. :)

Siwe włosy

Klasyczny, bardzo jasny, złoty odcień blondu przepięknie okala również dojrzałą urodę – odmładza, rozpromienia, łagodzi rysy twarzy. A i pojawiający się siwy bądź siwawy odrost nie jest tak widoczny, jak w przypadku farbowanych brązów, gdzie już przy kilku milimetrach tworzy się (przy skórze głowy) kolorystyczny efekt „łysości”.

Aby wprowadzić żółty pigment do wnętrza siwego włosa, niezbędne jest zastosowanie stężenia oksydantu minimum 6% (czasem 7.5%), ponieważ musimy mocno rozchylić – często bardzo oporną – łuskę.

Jeśli nasza ulubiona farba nie pokrywa wystarczająco pojedynczych, siwych włosów, możemy zwiększyć jej intensywność poprzez dodanie farby o odcieniu naturalnym, na tym samym poziomie jasności (tej samej firmy). Na przykład, jeśli siwe włosy stanowią niewielki procent całości, dodajemy 1 część natury do 2 części złotego blondu.

Farby superrozjaśniające nie pokrywają siwych włosów lub pokrywają je w sposób krótkotrwały i nieprzewidywalny kolorystycznie.

Przykładowe produkty profesjonalne do tworzenia złotego blondu

Skoncentrowane, złote pigmenty do zabiegu prepigmentacji lub wzmocnienia złotego odcienia w farbie:

  • korektor Alfaparf 3000
  • Igora Royal Schwarzkopf Professional 0-55
  • Fudge Headpaint 033

Alfaparf Evolution of the Color (farby)

Złote:

  • 11.30, 10.3, 9.3, 8.3, 7.3, 6.3

Złociste, ciepłe natury:

  • 10NB, 9NB, 8NB

Złoto w pozostałych konfiguracjach:

  • 11.32, 8.32, 7.32 (złociste beże z perłowym refleksem)
  • 8.31, 9.31, 10.31 (złociste beże z popielatym refleksem)

Gdzie kupić? (Ceneo)

PEŁNA PALETA KOLORÓW (w tym złoty pigment):

Farba Alfaparf Evolution (cała paleta) + wybrane stężenie oksydantu 90ml (3%, 6%, 9%, 12%)

UTLENIACZE:

Oksydant Alfaparf 1000 ml – stężenie 6%

Oksydant Alfaparf 1000 ml – stężenie 9%

Alfaparf utleniacze 90 ml, stężenia – 3%, 6%, 9% lub 12%

Schwarzkopf Professional Igora Royal (farby)

Złote (pogłębione):

  • 9-55, 8-55

Złote (intensywne):

  • 9-50, 8-50 (intensywnie napigmentowana seria do włosów siwych – Absolutes)

Gdzie kupić? (Ceneo)

PEŁNA PALETA KOLORÓW (w tym złoty pigment):

Farba Igora Royal (cała paleta) + wybrane stężenie oksydantu 60 ml (3%, 6%, 9%, 12%) – zestaw

UTLENIACZE:

Utleniacz Igora Royal 1000 ml – stężenie 6%

Utleniacz Igora Royal 1000 ml – stężenie 9%

Fudge Professional Headpaint (farby)

Złote:

  • 10.3, 9.3, 9.03 (złocista natura), 8.3

Złoto w pozostałych konfiguracjach:

  • 9.13, 10.13 (złociste beże z popielatym refleksem)
  • 7.35 (złoto połączone z chłodną czerwienią)
  • 8.73 (jasna blond mocha)
  • seria do przyciemniania Shadows – bardzo mocno napigmentowane, złote i sarnie odcienie, do przyciemniania jednoetapowego, od razu na ciepłe, złociste blondy – Mystique (S2) – 7.3 (złoty, średni blond), Illusion (S3) – 8.34 ( jasne złoto z miedzianym poblaskiem), Secrecy (S4) – 9.3 (bardzo jasny, złoty blond). Intensywnie nasycają pigmentem zarówno mocno przetrawione rozjaśnianiem, jak i siwe włosy

Gdzie kupić? (Ceneo / dystrybutor)

PEŁNA PALETA KOLORÓW (w tym złoty pigment):

Farba organiczna Fudge Fudge Professional Headpaint (cała paleta)

UTLENIACZE, SERIA SHADOWS (dystrybutor):

Fudge Catalyst Cream Developer – dostępne stężenia:
1.5%, 3%, 6%, 9%, 12% (pojemności – 1000 i 250 ml)

Fudge Headpaint Shadows, odcienie S4, S3, S2

Złociste, słoneczne całusy i wieczoru słodkiego niczym karmel, toffi i miód! :)