Tonowanie włosów blond – sztuka barwienia włosów w koloryzacji ton w ton. Piękno przekształcania uzyskanego, zacieplonego bądź przygasłego blondu w prawdziwą perłę wśród odcieni, poprzez wysycenie go odpowiednimi pigmentami (toner).
Znaczniej mniej wymagająca i nieporównywalnie delikatniejsza niż farbowanie rozjaśniające czy zastosowanie rozjaśniacza, a jednak często stawia na szali całe piękno ostatecznej odsłony rozjaśnionych włosów.
Sposobów na tonowanie blondu jest wiele – odcień możemy poprawić lub odświeżyć pomiędzy farbowaniami zarówno odpowiednio zastosowaną farbą permanentną, jak i właściwie użytym korektorem (mixtonem), zabarwionymi odżywkami, kolorowymi szamponami czy farbą półtrwałą.
Dziś o jednym z najlepszych, najbardziej pewnych i profesjonalnych sposobów znacznej poprawy, ulepszenia, wzmocnienia czy odświeżenia odcienia, a także wspaniałym i właściwie niezbędnym po zastosowaniu rozjaśniacza – delikatnych farbach półtrwałych (ton w ton, półpermanentnych, demi-permanentnych, semi-permanentnych). Najserdeczniej zapraszam! :)
Tworząc blondy samodzielnie, pamiętajmy, że proces rozjaśniania zawsze i nierozerwalnie wiąże się z ociepleniem koloru. Stąd też wymagają one korekty – jeśli zależy nam na chłodniejszych odcieniach, niezbędne jest tonowanie włosów. Nazbyt żółte, żółtopomarańczowe czy pomarańczowe potrzebują uzupełnienia właściwym pigmentem, aby przemienić się w szlachetny popiel, fiołkowy blond, perłę czy neutralny beż.
Tonowanie włosów blond
– koloryzacja ton w ton
Chcąc trwalej wysycić włosy pigmentem i blaskiem, nie rozjaśniając ich przy tym dodatkowo (pozostajemy na tym samym poziomie jasności, który uzyskałyśmy rozjaśniaczem lub rozjaśniającą farbą permanentną) sięgamy po farbę demi-permanentną. Łączymy z nią wówczas najniższe stężenia oksydantów – około 1.5%.
Tonowanie włosów (barwienie) odbywa się wówczas zarówno za pomocą barwników bezpośrednich, jak i utleniających – zawartych w klasycznych farbach permanentnych – które, po zastosowaniu łagodnego utleniacza, tworzą we włosie duże cząsteczki barwników, trwalej osadzające się w ich wnętrzu. Różnica jest taka, że farby półtrwałe (demi-permanentne) wnikają we włos płycej niż permanentne, mniej więcej do połowy (stąd w nazwie „semi” i „demi”, czyli „pół”), nie docierając w głębsze jego partie.
Warto pamiętać, że im wyższe stężenie utleniacza, tym większe prawdopodobieństwo delikatnego pojaśnienia włosów. Stąd stężenia oscylujące blisko 3% oksydantu, mogą już podjaśnić włosy podatne, rozjaśniane (niefarbowane) lub naturalne, na wyższych poziomach jasności, nawet o jeden, do pół tonu.
Tak niskie stężenie utleniacza i śladowe ilości amoniaku (bądź najczęściej zastępującej go monoetanoloaminy – MEA) mają znikomy wpływ na pogorszenie kondycji blondu, a włosy zyskują poprzez wypełnienie określonych warstw budulca pigmentem oraz dodatkowe walory pielęgnacyjne.
Stąd wybór danej farby półtrawałej nie ma aż tak dużego znaczenia jak np. dobór najlepszego i najdelikatniejszego rozjaśniacza czy superrozjaśniającej farby permanentnej, które z kolei działają bardzo intensywnie i każdy najmniejszy niuans jest istotny dla kondycji naszych włosów.
Kierując się jednak jakością, warto również i tutaj wybierać wśród profesjonalnych produktów fryzjerskich.
Chłodne tonery (demi) – tonowanie żółtych i rudawych włosów
(PRZYKŁADY)
Alfaparf Color Wear
Jasny blond:
8.1 (popielaty)
8.12 (popiel-perła)
Bardzo jasny blond:
9.21 (perłowy)
9.13 (chłodny beż)
Extra jasny blond:
10.1 (popielaty)
10.21 (perłowy)
Viola – fioletowy wzmacniacz chłodnego odcienia
Clear&Gloss – zmniejsza intensywność danego odcienia
Wszystkie odcienie + wzmacniacze odcienia (ceneo)
Utleniacz – 1.5% (ceneo)
Warte uwagi:
- Mocno napigmentowane farby.
Wella Color Touch
Jasny blond:
8/81 perłowy-popielaty (ceneo)
Bardzo jasny blond:
9/16 popielaty-fioletowy (ceneo)
Extra jasny blond:
10/81 perłowy-popielaty (ceneo)
10/6 fioletowy (ceneo)
Wzmacniacze chłodnego odcienia:
0/68 fiolet-perła (ceneo)
0/88 perła-perła (ceneo)
Utleniacz 1.9% (120 ml i 1000 ml) (ceneo)
Joico LumiShine Demi-permanent
Jasny blond:
8.01 natura-popiel
Bardzo jasny blond:
9.01 natura-popiel
9.8 srebrzysty popiel
9.2 fioletowy
9.02 natura-fiolet
Extra jasny blond:
10.8 srebrzysty popiel
Clear (zmniejsza intensywność danego odcienia)
Utleniacz – 1.5%
Warte uwagi:
- W serii Lumishine środkiem alkalizującym jest amoniak łagodzony argininą. W koloryzacji półtrwałej większą część alkalizera stanowi arginina (plus minimalna ilość nośnika).
- Możliwe jest tu łączenie klasycznej farby trwałej ze stężeniem 1.5% (tonowanie włosów) – przekształcenie koloryzacji permanentnej na półpermanentną.
- Trudniej z dostępnością, wysoka cena, brak wzmacniaczy odcieni.
Jeśli dana farba tonująca (półtrwała) wymaga zastosowania niskiego stężenia oksydantu, a producent podaje informację, że nie zawiera amoniaku, pamiętajmy, że amoniak musi mieć w produkcie oksydacyjnym (wymagającym zastosowania oksydantu / utleniacza / aktywatora) swojego alkalizującego zastępcę.
W farbach półtrwałych najczęściej jest to monoetanoloamina (MEA), której zastosowanie w przypadku koloryzacji ton w ton ma swoje uzasadnienie (w przeciwieństwie do klasycznych, permanentnych farb rozjaśniających), gdyż zawarta jest w śladowych ilościach (które zdecydowanie łatwiej wymyć z włosa), a farba ton w ton, ze względu na delikatne działanie, nie wymaga wysokiej skuteczności amoniaku.
Pamiętajmy jedynie, żeby po tonowaniu farbą bez amoniaku, demi-permanentną (wymagającą połączenia z niskim oksydantem) dokładnie umyć włosy szamponem (MEA jest płynna, trzeba ją z włosa wymyć, aby włosy nie były z czasem szorstkie i matowe, amoniak jest gazem, ulatnia się sam :). Więcej o amoniaku i MEA (plusach i minusach) – klik.
Toner do włosów „bez chemii”?
Dostępne są również farby półtrwałe bezoksydacyjne (semi-permanentne), które nie zawierają środka alkalizującego – ani amoniaku, ani MEA (i pochodnych), a dodatkowo nie wymagają łączenia nawet z najniższymi stężeniami oksydantów. Włosy barwione są wówczas bez udziału reakcji chemicznych za pomocą barwników bezpośrednich, a dodatkowo nasycane blaskiem i składnikami pielęgnującymi.
Barwniki bezpośrednie osadzają się na płytszych poziomach włosa (najczęściej zewnętrzne i wewnętrzne warstwy łuski włosowej), w teorii są to więc farby mniej trwałe, w praktyce jednak – tak jak w przypadku farb demi-permanentnych – wiele zależy od danego producenta, zastosowanej technologii, specyfiki włosa, intensywności koloru, częstotliwości stosowania produktu (odkładanie barwnika we włosie) czy stosowanych bezpośrednio przed i po zabiegu produktów pielęgnujących.
Chłodne tonery (semi) – PRZYKŁADY
Goldwell Elumen (wersja trwalsza)
Chłodne odcienie – SV@10, AB@9, NA @8, PiBlue@10
Soczyste odcienie – VV@all, Bl@all, Clear
Goldwell Elumen Play (wersja mniej trwała)
Pastelowe odcienie – @Pastel Lavander (lawendowy)
Soczyste odcienie – @Violet, @Blue, Clear
Warte uwagi:
- Bez udziału utleniacza.
- Goldwell Elumen (wersja podstawowa) – bardzo trwała na tle kategorii farb półtrwałych, semi- i demi-permanentnych, ale i również permanentnych, niesamowity blask, brak konieczności mieszania produktów.
- Trudniej z dostępnością, bardzo wysoka cena farby i produktów towarzyszących koloryzacji, a także oparty w dużej mierze na wysuszającym alkoholu denaturyzowanym skład farby i utrwalacza.
Igora Schwarzkopf Professional Expert Mousse
Jasny blond:
8.1 popielaty (ceneo)
Pastelowy blond:
9.5-1 popielaty (ceneo)
9.5-12 chłodniejszy popielaty (ceneo)
Warte uwagi:
- Bez udziału utleniacza.
- Wygodna forma pianki, brak konieczności mieszania produktów, jednak pomimo semi-permanentnej natury, zawiera śladowe ilości monoetanoloaminy (zamiennik amoniaku), która intensyfikuje wnikanie barwników (nie pozostaje to jednak bez wpływu na kondycję włosa) plus po koloryzacji należy dokładne umyć włosy szamponem.
Czar przeszłości
– szal pereł, tonowany fiołkiem blond i elegancja :)
Dwuskrzydły heban,
Złote klamki.
Czółenka stukoczą na marmurowej tafli.
Światło dostojne,
Miękkie,
Ściszane kryształami żyrandolu,
Wykrzesza blask
Fiołkowych fal i loków,
Rosą zeszklonych oczu.
– Qui est cette beauté? –
Szal białych pereł
Z różowym tonem
Uszlachetnia łabędzią szyję.
Migdałowa słodycz,
Puder, krem i róża
Drugą jej szatą.
Paląca zmysły czerwień
Posłusznie na jej ustach
Satynowych.
Upięcie rogalowe.
– Le style et élégance –
Czułe spojrzenie.
Subtelny uśmiech.
Urok.
– Budzi bez miary niedosyt –
Czarem przeszłości
Jej zapach,
Piękno,
Wdzięk.
/ Blondeme ♡
Tonowanie włosów
(farbą półtrwałą)
– dodatkowe wskazówki :)
- Odcień półpermanentnej farby tonującej dobieramy w zależności od uzyskanych po rozjaśnieniu / farbowaniu rozjaśniającym niechcianych tonów – zbyt żółte włosy pięknie neutralizujemy fioletem, natomiast pomarańczowe odcieniem niebieskim (popielem) (żółtopomarańczowy połączeniem fioletu z popielem, odcieniem perłowym). Poziom jasności natomiast – zbliżony do jasności blondu, który tonujemy (uwaga – mocniej napigmentowane farby mogą z początku wychodzić ciemniej o ton, nawet dwa, stąd warto na bieżąco kontrolować odcień lub umiejętnie sterować poziomami jasności w zależności od producenta).
- Jeśli odcień blondu jest nieco zielonkawy, neutralizujemy go łagodną czerwienią.
- Bardzo ważne, aby nie nakładać farby o chłodnym odcieniu na farbę o ciepłej kolorystyce, którą uzyskałyśmy np. zbyt złoty efekt. Wiąże się to z dużym ryzykiem zielonkawych, szaroburych lub brudnawych odcieni.
- Gdy po zastosowaniu tonera odcień jest zbyt chłodny, pamiętajmy, że chłodne pigmenty są najmniej trwałe i najszybciej się wymywają. Jeśli jednak bardzo zależy nam na szybkim zdjęciu nadmiaru chłodnego koloru kosztem kondycji włosa – delikatna kąpiel rozjaśniająca plus tonowanie włosów.
- Jeśli tonujemy włosy przetrawione rozjaśnianiem, pamiętajmy, że na takim podkładzie wybiją chłodne odcienie (ponieważ bazą jest czysta, wydrążona biel). Wówczas warto tonować ciepłym beżem (połączeniem złota z popielem) lub nawet beżem połączonym ze złotem, aby zrównoważyć efekt.
- Nigdy nie tonujmy włosów farbą superrozjaśniającą (ani w połączeniu z wysokim, ani z niskim stężeniem oksydantu) (agresywne działanie / niekontrolowane procesy chemiczne).
- Fiolet w numeracji fryzjerskiej występuje najczęściej jako „2”, rzadziej „6” (Wella) lub „9” (Igora Schwarzkopf), niebieski (popiel) to „1”, a perła, będąca połączeniem tych dwóch, chłodnych piękności – „.21”, „/8” (Wella, Joico). Łącząc prawidłowo kolory jesteśmy w stanie uzyskać przepiękny beż nawet z wyjątkowo nietwarzowych i najbardziej rozczarowujących po rozjaśnieniu kolorów. :) Zamiast więc zakryć efekty nie do końca udanej blond koloryzacji ciemną, brązową farbą detaliczną na wysokiej wodzie (6%), która dodatkowo znacznie pogorszy kondycję zmęczonych rozjaśnianiem włosów, tonujemy włosy delikatną farbą ton w ton, przybliżając się do upragnionego, wymarzonego koloru lub osiągając pełen blasku blond ideał. :)
- Zawsze warto mieć również pod ręką fioletowy lub niebieski szampon lub zabarwione odżywkim maski – gotowe lub własnoręcznie tworzone poprzez dodatek fioletowego roztworu wodnego gencjany 1%.
Zatem, jeśli przed nami zażółkłe lub zaognione kolorystycznie płótno włosów, sztuką wyobraźni i wiedzy jest je wybarwić zgodnie z wymarzonym obrazem.
Sztuką jest nie przesycić włosów barwnikami (kolor zbyt chłodny, zbyt ciemny), nie wprowadzić ich za mało (brak efektu lub efekt zbyt subtelny), a także wybrać te właściwe, które stworzą z naszym bazowym blondem idealne połączenie.
Tonujmy i czarujmy kolorami świadomie, odpowiednimi odcieniami i narzędziami, dla najpiękniejszych efektów i najlepszej kondycji blondów. :)
Najserdeczniej pozdrawiam i życzę przepięknego wieczoru! ♡
Artykuł nie jest artykułem sponsorowanym.
Wymienione w niniejszym artykule przykłady zostały zawarte, gdyż cenię profesjonalne produkty fryzjerskie za działanie i wysoką jakość, stąd z całego serca polecam je moim kochanym Czytelnikom.